Witamina C, zimowa witamina

telemedycyna

W zimie, pami─Ötaj, ┼╝eby zaopatrzy─ç si─Ö w witamin─Ö C! Substancja ta zapewnia prawid┼éowe funkcjonowanie naszego uk┼éadu odporno┼Ťciowego: pomaga nam uchroni─ç si─Ö przed infekcjami, które mno┼╝─ů si─Ö w zimnie, ch┼éodzie i wilgoci.

Wiemy doskonale, ┼╝e o zdrowie nale┼╝y dba─ç zawsze, ale troch─Ö inaczej robimy to latem, a inaczej zim─ů. Zmiana warunków pogodowych, diety, mniejsza ilo┼Ť─ç s┼éo┼äca i przebywania na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu, sprawiaj─ů, ┼╝e zim─ů potrzebujemy innego ni┼╝ w pozosta┼éych porach roku zestawu witamin. Spójrzcie na  witamin─Ö C, która jest gwiazd─ů zimowych zdrowotnych czarów.

Co to takiego i jak działa?

Witamina C acidum ascorbicum, kwas askorbinowy, to zwi─ůzek organiczny z grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych, wyst─Öpuje  w produktach ro┼Ťlinnych.
Niestety nasz organizm nie potrafi jej ani syntetyzowa─ç, ani magazynowa─ç. Dlatego powinni┼Ťmy j─ů stale dostarcza─ç z po┼╝ywieniem lub formie suplementów zalecanych przez lekarzy.

Wzmacnianie odporno┼Ťci to oczywi┼Ťcie aktywno┼Ť─ç fizyczna, zdrowa zbilansowana dieta, pozbawiona papierosów i alkoholu, tak┼╝e dbanie o to, by w organizmie nie brakowa┼éo substancji, które sprzyjaj─ů wzmacnianiu uk┼éadu odporno┼Ťciowego, takich jak witamina C, która pomaga utrzyma─ç prawid┼éowe funkcjonowanie uk┼éadu odporno┼Ťciowego. Warto doda─ç, ┼╝e jej  st─Ö┼╝enie w osoczu krwi i bia┼éych krwinkach spada w czasie infekcji i stresu. Poza tym badania wykaza┼éy, ┼╝e witamina C wzmacnia produkcj─Ö i funkcjonowanie fagocytów, które poch┼éaniaj─ů i absorbuj─ů patogeny lub uwalniaj─ů enzymy je niszcz─ůce. Niedobór witaminy C skutkuje obni┼╝on─ů oporno┼Ťci─ů na niektóre patogeny, podczas gdy zwi─Ökszona poda┼╝ wzmacnia wiele funkcji uk┼éadu odporno┼Ťciowego.

Jako silny antyoksydant rozpuszczalny w wodzie, który ma zdolno┼Ť─ç przenikania do komórek. Kwas askorbinowy ma kluczowe znaczenie w

  • produkcji kolagenu, który jest podstawowym sk┼éadnikiem tkanki chrz─Östnej, tkanki ┼é─ůcznej i skóry
  • prawid┼éowym funkcjonowaniu naczy┼ä krwiono┼Ťnych
  • niszczeniu wolnych rodników, które uszkadzaj─ů organizm
  • przyspieszeniu gojenia ran
  • regulacji  poziomu cholesterolu
  • ochronie skóry przed starzeniem
  • bierze udzia┼é w przyswajaniu ┼╝elaza z pokarmu
  • uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek
  • podnosi wydolno┼Ť─ç fizyczn─ů organizmu
  • wp┼éywa na prac─Ö uk┼éadu nerwowego
  • redukuje produkcj─Ö hormonów stresu, które maj─ů bezpo┼Ťredni wp┼éyw na obni┼╝enie odporno┼Ťci
  • ma dzia┼éanie antyhistaminowe, przez co zmniejsza nasilenie niektórych objawów infekcyjnych

Gdzie jej szuka─ç?

Przyroda obdarzona jest pokarmami, b─Öd─ůcymi  doskona┼éym ┼║ród┼éem witaminy C. Dostarczamy jej do organizmu wraz z produktami pochodzenia ro┼Ťlinnego, przede wszystkim warzywami i owocami. Wbrew temu jak wielu z nas si─Ö wydaje, najwi─Öcej witaminy C ma…

  • nie cytryna, a na─ç pietruszki: 269mg/100g
  • owoce dzikiej ró┼╝y: 250mg/100g
  • czarne porzeczki: 150mg/100g
  • papryka: 125mg/100g
  • kiwi: 84mg/100g
  • kalarepa: 70mg/100g
  • broku┼éy: 65mg/100g
  • truskawki: 46mg/100g
  • cytryny: 40mg/100g
  • grejpfruty: 30mg/100g

Jakie jest dzienne zalecane spo┼╝ycie?

Prawdziwy niedobór witaminy C powoduje powa┼╝ne zm─Öczenie, utrat─Ö apetytu i zmniejszon─ů odporno┼Ť─ç na infekcje: jest to patologia zwana szkorbutem. Choroba ta by┼éa powszechna od kilku stuleci, zw┼éaszcza w┼Ťród ┼╝eglarzy, którzy przez wiele miesi─Öcy nie mogli spo┼╝ywa─ç ┼Ťwie┼╝ych produktów ro┼Ťlinnych. W dzisiejszych czasach szkorbut na szcz─Ö┼Ťcie znikn─ů┼é. Niemniej jednak, ró┼╝ne badania dietetyczne wykaza┼éy, ┼╝e wiele osób ma niedobór witaminy C zw┼éaszcza w okresie zimowym, ze wzgl─Ödu na ma┼é─ů ilo┼Ť─ç ┼Ťwie┼╝ych warzyw i owoców.  

Dawkowanie w du┼╝ej mierze zale┼╝y  od wieku, stylu ┼╝ycia, stresu i innych czynników. Przyjmuje si─Ö, ┼╝e minimalne zapotrzebowanie na witamin─Ö C wynosi oko┼éo 1 mg/kg masy cia┼éa/dob─Ö u osób doros┼éych i 2 mg/kg masy cia┼éa/dob─Ö u niemowl─ůt i dzieci

  • doros┼éy m─Ö┼╝czyzna potrzebuje 90 mg/dob─Ö witaminy C
  •  kobiety troch─Ö mniej – 75 mg/dob─Ö (wi─Öcej witaminy C potrzebuj─ů kobiety w ci─ů┼╝y i karmi─ůce).

Organizm radzi sobie z jej nadmiarem, wydalaj─ůc j─ů z moczem. Jej spo┼╝ycie mo┼╝e by─ç zwi─Ökszone: dotyczy to w szczególno┼Ťci palaczy, którzy pal─ů wi─Öcej ni┼╝ 10 papierosów dziennie, wtedy dawka wzrasta do 110mg/dob─Ö. Zapotrzebowanie na witamin─Ö C mo┼╝e si─Ö zmienia─ç w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb organizmu i wzrasta w czasie infekcji.

Najcz─Ö┼Ťciej zadawane pytania
(FAQ)
Czy suplementacja witamin─ů C jest konieczna w okresie zimowym?

W wi─Ökszo┼Ťci przypadków regularne spo┼╝ywanie ró┼╝norodnej i zrównowa┼╝onej diety, bogatej w owoce i warzywa, zapewnia odpowiednie dostarczenie witaminy C.

Jakie s─ů zalecane dzienne dawki witaminy C?

Zalecane dzienne dawki witaminy C ró┼╝ni─ů si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od grupy wiekowej i p┼éci. Ogólnie doros┼éym kobietom zaleca si─Ö spo┼╝ycie 75-90 mg, a m─Ö┼╝czyznom 90-120 mg witaminy C dziennie. W przypadku zwi─Ökszonego zapotrzebowania, na przyk┼éad w okresie choroby, mo┼╝na rozwa┼╝y─ç wi─Öksze dawki, ale pod ┼Ťcis┼é─ů kontrol─ů lekarza.

W jakich źródłach można znaleźć witaminę C?

Witamina C wyst─Öpuje g┼éównie w owocach cytrusowych, takich jak pomara┼äcze, cytryny, grejpfruty, ale równie┼╝ w innych owocach, takich jak kiwi, truskawki, maliny, jagody oraz w warzywach, takich jak papryka, broku┼éy, szpinak, kapusta, ziemniaki.

English version
Badania ankietowe od 4 zł