Cukrzyca typu 2 – zasady diety

Cukrzyca typu 2 – zasady diety

W przypadku cukrzycy typu 2 dieta, w połączeniu z aktywnością fizyczną, może pomóc w kontrolowaniu choroby. Od śniadania do kolacji…oto najważniejsze zasady diety cukrzycowej

Chorzy na cukrzycę typu 2 mogą poprawić swój stan zdrowia i obniżyć poziom cukru we krwi poprzez zmianę nawyków żywieniowych i utratę wagi. Posiłki należy spożywać 4–6 razy dziennie, regularnie, najlepiej o stałych porach.

 

Śniadanie cukrzyka

Poranny posiłek nie może zwiększać nadmiernie glikemii poposiłkowej. Aby było to możliwe, śniadanie powinno składać się z właściwie dobranych produktów, wyróżniających się odpowiednim składem, wartością odżywczą i indeksem glikemicznym. Pomimo niskiej zawartości cukru jest ono doskonałym źródłem energii i substancji odżywczych. Jedzenie śniadania może przynieść realne korzyści dla zdrowia. A więc od czego zacząć dzień?

  • Chleb razowy, tradycyjny, z ziarnami zbóż, ciemny z żytem: 60-80 g z łyżeczką masła.
  • Produkt mleczny (jogurt, twarożek...), plasterek szynki lub odrobina sera (maksymalnie 30 g), nietłuste by nie podnieść poziomu cukru we krwi.
  • Dodatkiem do takiej kanapki mogą być warzywa, przede wszystkim te o ograniczonej zawartości węglowodanów (np. ogórek, rzodkiewka, sałata, szczypiorek, szpinak, pomidory). W miarę możliwości warzywa warto serwować w formie surowej.

Pamiętaj także, by nigdy nie opuszczać śniadania. Może to spowodować wahania poziomu cukru i skrajny głód, co z kolei prowadzi do przejadania się podczas kolejnych posiłków.  

 

Jak powinien wyglądać obiad i kolacja?

Idealny talerz do obiadu i kolacji powinien zawierać :

  • 1/3 warzywa: kapusta, szpinak, zielona fasola, cukinia...
  • 1/3 białka (chude mięso, ryba, jajko)
  • 1/3 pokarmów skrobiowych, z preferencją tych, które są mniej hiperglikemiczne (rośliny strączkowe, makaron al dente, ryż basmati, słodkie ziemniaki, ziemniaki gotowane w koszulkach, quinoa...)

Warto sięgać po produkty w miarę możliwości mało przetworzone. Przykładowo gniecione ziemniaki mają indeks glikemiczny wyższy, niż ziemniaki podane w całości. Warzywa powinny być gotowane na półtwardo. Istotne znaczenie dla zdrowia ma wybrana technika przygotowywania posiłków. Najlepsze jest gotowanie i przyrządzanie potraw na parze, duszenie, pieczenie w pergaminie lub folii i grillowanie bez dodatku tłuszczu. 

Należy zawsze pamiętać o pilnowaniu wielkości porcji, dzieleniu talerza, sięganiu po zdrowe tłuszcze, takie jak te zawarte w oliwie z oliwek, awokado, orzechach czy rybach morskich, zwracaniu uwagi na napoje i przekąski.

Deser?

Każdy diabetyk powinien wiedzieć, że jego dieta powinna ograniczać łatwo przyswajalne cukry proste (tradycyjny cukier stołowy i fruktoza). Jak najczęściej jedz:

  • jogurt naturalny bez cukru + 1 świeży owoc
  • jogurt owocowy 0% tłuszczu i bez dodatku cukru + 1 świeży owoc

Od czasu do czasu: słodki deser, który nie podnosi gwałtownie poziomu cukru we krwi.

  • Ciasto dla diabetyka powinno zawierać chude białko, które spowalnia trawienie

Unikać za to należy ciast tłustych oraz ciast z owocami zawierającymi dużo cukru.

Co owocową fruktozą? Mogę?

Owoce są bogatym źródłem niezbędnych witamin, minerałów i błonnika, dzięki temu doskonale wspomagają pracę naszego organizmu. Fruktoza zawarta w owocach podnosi poziom cukru we krwi, ale jednocześnie dostarcza również błonnika, który reguluje poziom cukru we krwi. Jedz świeże lub mrożone owoce w całości, ale nie więcej niż 2 lub 3 porcje dziennie. Szczególnie polecane są owoce jagodowe i cytrusy, ponieważ zawierają niewiele cukru i są cennym źródłem antyoksydantów. Osoby chorujące na cukrzycę typu 2 powinny całkowicie wyeliminować z jadłospisu suszone i kandyzowane owoce, które zawierają bardzo dużo cukru i są wysokokaloryczne, co jest szczególnie istotne dla cukrzyków zmagających się z nadwagą lub otyłością.

 

Alkohol?

Nie ma formalnego zakazu, ale im mniej pijesz, tym lepiej, niezależnie od tego, czy musisz kontrolować swoją wagę w przypadku cukrzycy typu 2,alkohol jest słodki, a więc kaloryczny. Wybierając „napój procentowy”, który zawiera węglowodany, należy liczyć się ze wzrostem poziomu cukru we krwi po jego wypiciu. Kolejny kieliszek zakłóca utrzymanie równowagi stężenia cukru we krwi, a także utrudnia kontrolę choroby. Dopuszczalna ilość wypitego alkoholu na dobę jest taka sama dla cukrzyków, jak dla osób zdrowych. Dla kobiet ilość ta wynosi 20 g na dobę, natomiast dla mężczyzn 30 g dobę. Częste spożywanie większych niż dopuszczalne ilości alkoholu może prowadzić do uszkodzenia wątroby. 

 

Co z przekąską?

Jeśli jesteś głodny, tak, możesz zdecydować się na przekąskę zawierającą 15-30 gramów węglowodanów i 100-200 kalorii. Doskonałe są połączenia

  • owocu z orzechami lub jogurtem
  • chudej wędliny z warzywem

Pamiętaj, że przekąski należy jadać w małych porcjach, powinny być one dodatkowym posiłkiem, a nie daniem głównym. Nawet mała przekąska może mieć duży wpływ na glikemię. Z rozsądkiem sięgaj po takie, które nie wpłyną na glikemię, a zaspokoją głód i poprawią samopoczucie.

Oczywiście zanim wprowadzisz zmiany do swojej diety, bezpiecznie będzie, jeśli najpierw skonsultujesz się ze swoim diabetologiem.

English version
Badania ankietowe od 4 zł