Ankiety – szybkie i skuteczne narzędzie badawcze

Ankiety online – skuteczne narzędzie pozyskiwania danych rynkowych

Pozyskiwanie danych rynkowych za pomocą ankiet online z roku na rok staje się coraz istotniejszą formą realizacji badań. Trend przeprowadzania badań za pomocą ankietyzacji online był coraz bardziej popularny jeszcze przed pandemią, a obecna sytuacja epidemiologiczna ten trend umocniła. Niewątpliwą zaletą ankiet online jest ich niski koszt oraz szybki czas realizacji. Ponadto w odróżnieniu od innych form badawczych pozwala na ankietyzację dużych grup respondentów, wraz z ich odpowiednią segmentacją np. za pomocą pytań metrycznych.

Ankiety online umożliwiają także na tworzenie zaawansowanej logiki pytań, a więc dostosowywanie zestawu pytań w zależności od wcześniej udzielonych odpowiedzi. Dystrybucja ankiet wśród naszych potencjalnych klientów pozwala na uzyskanie szeregu istotnych informacji jak m.in.:

  • Postrzeganie naszej marki na tle konkurencji
  • Potrzeby klientów oraz ich preferencje zakupowe
  • Opinie społecznie i przekonania konsumentów
  • Zainteresowanie nowo wdrażanym produktem
  • Postrzeganie kampanii reklamowej
  • Poziom satysfakcji z realizowanych usług
  • Chęć polecania naszej marki bliskim i znajomym
  • Sposoby podejmowania decyzji zakupowych

Poznaj grupę docelową klientów za pomocą ankiet online

Niezależnie jaki rodzaj badania prowadzimy (np. badanie marketingowe, badanie rynku), istotnym elementem jest precyzyjne dotarcie do właściwej grupy docelowej, czyli osób które są klientami lub potencjalnie nimi mogą być. Często ankiety online można również wykorzystać w celu identyfikacji poszczególnych grup klientów, jeśli jeszcze ich nie znamy. Segmentacja klientów to nie tylko poznanie różnic pomiędzy poszczególnymi typami konsumentów, ale również możliwość zaobserwowania, w jaki sposób podejmują oni decyzje zakupowe, jak liczne grono odbiorców mogą stanowić, jak postrzegają konkurencyjne marki na rynku, czy jakie elementy funkcjonalne produktu są dla nich istotne. Znając poszczególne segmenty naszej grupy docelowej, zyskujemy wiele korzyści.

Po pierwsze, jeśli realizujemy działania marketingowe, jesteśmy w stanie personalizować przekaz reklamowy i komunikację z klientem pod poszczególne typy klientów. Po drugie, jeśli analizujemy możliwość wdrożenia nowego produktu na rynek, możemy uzyskać dane, jakie poszczególne preferencje posiadają nasi potencjalni klienci względem produktu oraz jaką część stanowią poszczególne grupy. Realizacja badania ankietowego wśród określonej grupy odbiorców to uzyskanie dokładniejszych i rzetelnych danych, oszczędność pieniędzy, szybsze przeprowadzenie badania oraz uzyskanie wyników, które niekoniecznie można byłoby uzyskać za pomocą innych metod badawczych.

Panel badawczy umożliwia na dotarcie do określonych segmentów respondentów badania ankietowego za pomocą tzw. pytań metrycznych, czyli pytań pozwalających określić cechy socjodemograficzne oraz psychograficzne. Do najczęstszych pytań socjodemograficznych należą pytania o wiek, płeć, zarobki, status osobisty, czy wielkość miejscowości zamieszkania.

Ankiety online – szerokie spectrum zastosowań

Ankiety online mają szerokie zastosowanie w realizacji badania. Są świetnym narzędzie zarówno wtedy, gdy chcemy wdrożyć nowy produkt na rynek, jak i gdy potrzebujemy sprawdzić stopień lojalności klientów. Za ich pomocą zrealizujemy badania typu market research, jak i badania o charakterze sondażowym. Dzięki niskiemu kosztowi realizacji oraz stosunkowo prostej metodologii są one doskonałym narzędziem zarówno dla osób początkujących, jak i doświadczonych badaczy. Ankiety to możliwość ekspresowej realizacji taki badań jak:

  • Badania rynku
  • Badania marketingowe
  • Badania świadomości marki
  • Badania produktu
  • Badania konceptów reklamowych
  • Badania opakowań produktów
  • Badania satysfakcji klientów
  • Badania segmentacyjne klientów
Twórz ankietę
Twórz ankietę
Dobierz próbę
Dobierz próbę
Analizuj wyniki
Analizuj wyniki

Samodzielna realizacja ankiet online

Obecnie, jeśli posiadamy podstawową wiedzę badawczą oraz wolny czas nie musimy zawsze korzystać z usług doświadczonej agencji badawczej, aby przeprowadzić badanie ankietowe. Za pomocą programów ankietowych takich jak SurvGoTM można samodzielnie zebrać ankiety online, tworząc ją od zera samemu lub korzystając z gotowych przykładów. Program ankietowy to nie tylko narzędzie do łatwego tworzenia pytań w kwestionariuszu ankiety, ale przede wszystkim dostęp do panelu badawczego, w którym możemy zebrać nasze ankiety, przypisując je do odpowiednich grup odbiorców. Możliwość stworzenia analizy próby w badaniu pozwala na zachowanie reprezentatywności próby badawczej, a więc wysokiej rzetelności zebranych danych.

Ważnym podkreślenia jest również fakt, że w odróżnieniu od tradycyjnych metod realizacja ankiet online oferuje dostęp do wyników w czasie rzeczywistym. Zyskujemy więc pełną kontrolę nad przebiegiem badania i możemy rozpocząć nasze pierwsze analizy jeszcze przed zakończeniem ankietyzacji. Korzystając z programu ankietowego, otrzymujemy rozbudowane narzędzia statystyczne, które pomogą nam w samodzielnej analizie wyników naszego badania. W programie do ankiet SurvGoTM znajdziemy zautomatyzowane zestawienia wyników z wykresami do pliku MS Word, przegląd odpowiedzi, rozkład odpowiedzi, możliwość krzyżowania pytań, czy pobrania bazy odpowiedzi do pliku MS Excel. Dzięki intuicyjnemu kreatorowi ankiet i predefiniowanym widgetom pytań tworzenie kwestionariusza jest proste i szybkie, przy jednoczesnym niskim koszcie realizacji ankietyzacji. Stanowi to konkurencyjną alternatywę do tradycyjnych form zbierania ankiet w badaniu.

Sprawdź koszt badania ankietowego
Koszt badania:
*Podana cena w netto, należy doliczyć VAT 23%.
Skorzystaj z gotowej bazy ponad 100 tys. respondentów naszego Panelu!
English version
Badania ankietowe od 4 zł