home Poradnik badacza
Badania klientów
Co można zyskać dzięki zadowoleniu pacjentów?
calendar 12.03.2018
kategorie badania klientów

Co można zyskać dzięki zadowoleniu pacjentów?

Co można zyskać dzięki zadowoleniu pacjentów?
Spis treści
arrow Badanie powinno wzmacniać rozwój
arrow Zadowolenie może odnosić się do wielu kwestii
arrow Sposób na przewidywanie
arrow Najważniejsze jest dobro pacjenta

W odpowiedzi na pojawiające się oczekiwania względem jakości świadczonych usług w sektorze medycznym powstają narzędzia, które mają pozwolić na badanie zadowolenia pacjentów. Przeprowadzając procesy badawcze w kontekście jakości usług można przeprowadzić zatem tzw. badania satysfakcji pacjentów. Pozwolą one na wytyczenie najważniejszych kwestii z perspektywy pacjenta oraz umożliwią pracę nad najsłabszymi elementami.

 

Badanie powinno wzmacniać rozwój

 

Planując przeprowadzenie badania należy pamiętać, iż wyniki będzie można uznać jako wiarygodne, jeśli proces badawczy będzie przeprowadzany przez podmiot zewnętrzny, zaś samo badanie powinno być przeprowadzone kilka tygodni po przeprowadzonej hospitalizacji. Zachowanie tych dwóch zasad wpłynie na wiarygodność, ale także:

  • pozwoli podjąć nowe działania;
  • umożliwi zyskanie obiektywnej oceny;
  • badani będą posiadać dystans do zdobytego doświadczenia.

Chcąc skutecznie planować strategie rozwojowe należy posiadać wiedzę na temat faktycznej sytuacji. Informacje mogą zostać pozyskane w drodze badań satysfakcji pacjentów, co umożliwi pracę na rzetelnych doświadczeniach oraz ocenach.

 

Zadowolenie może odnosić się do wielu kwestii

 

Badaniu może podlegać wiele kwestii, dlatego bardzo ważne jest wytyczenie konkretnych zagadnień odpowiadających potrzebom całości procesu badawczego. Mierząc zadowolenie pacjentów można odnieść się między innymi do takich kwestii jak:

  • skuteczność przeprowadzonego leczenia;
  • ocena jakości opieki;
  • skuteczność leczenia bólu;
  • ocena jakości obsługi;
  • realizacja psychologicznych potrzeb pacjentów;
  • bezpieczeństwo lub ciągłość opieki.

 

Sposób na przewidywanie

 

W związku z przeprowadzanym procesem badawczym należy zwrócić uwagę, iż pozyskane informacje w toku badań satysfakcji pacjentów dzięki właściwej interpretacji mogą posłużyć jako:

  • podstawa budowania planu rozwojowego;
  • element służący do poprawy konkurencyjności;
  • sposób na zrozumienie zachowań pacjentów.

Jednocześnie możliwym jest, aby dzięki podjętym działaniom badawczym móc skuteczniej podejmować decyzje oraz prognozować postępowanie pacjentów.

 

Najważniejsze jest dobro pacjenta

 

Skupiając się na podnoszeniu jakości usług nie należy zapominać, że zawsze najważniejszym jest dobro pacjenta – jego zdrowie i bezpieczeństwo. Planowanie rozwoju w oparciu o badania satysfakcji pacjentów powinno uwzględniać polepszenie najpilniejszych według pacjentów kwestii z uwzględnieniem tego, iż inne elementy nie mogą tracić na wartości.

Planujesz założyć aptekę internetową? Zidentyfikuj potrzeby klientów dotyczące User Experience
data 17.11.2017
kategorie badania klientów
Planujesz założyć aptekę internetową? Zidentyfikuj potrzeby klientów dotyczące User Experience
Sklepy internetowe stanowią obecnie coraz popularniejszą formę sprzedaży - przemawia z...
Korzyści płynące z realizacji badań satysfakcji klientów oraz sposób ich realizacji
data 30.11.2017
kategorie badania klientów
Korzyści płynące z realizacji badań satysfakcji klientów oraz sposób ich realizacji
Nie jesteś zadowolony z wyników finansowych osiąganych przez Twoją firmę? Odnosisz wra...
Jak rozumieć motywację i satysfakcję klienta?
data 02.01.2018
kategorie badania klientów
Jak rozumieć motywację i satysfakcję klienta?
Podstawą sukcesu każdej działalności jest oferowanie takich produktów i usług, które s...
Jak ocenić jakość naszej obsługi klienta? (część I)
data 19.02.2018
kategorie badania klientów
Jak ocenić jakość naszej obsługi klienta? (część I)
Utrzymywanie wysokiej jakości świadczonych usług oraz odpowiedniego poziomu obsługi wp...
(FAQ)
Najczęściej zadawane pytania
Jak często wykonuje się badanie satysfakcji pacjentów?

Warto wiedzieć przede wszystkim, że badanie satysfakcji pacjentów powinno być wykonywane cyklicznie, np. co rok, czy pół roku. 

Jakie są najważniejsze wskaźniki do monitorowania w badaniach satysfakcji pacjentów?

W badaniach satysfakcji pacjentów istotne wskaźniki to m.in. ogólna satysfakcja pacjenta, jakość świadczonych usług medycznych, dostęp do opieki zdrowotnej, czas oczekiwania na wizytę, komunikacja z personelem medycznym, zrozumiałość informacji o stanie zdrowia, czystość i komfort pomieszczeń medycznych oraz bezpieczeństwo pacjenta.

Jakie są korzyści z przeprowadzania badań satysfakcji pacjentów?

Przeprowadzenie badań pozwala na zbieranie informacji na temat poziomu zadowolenia pacjentów z usług medycznych, identyfikowanie obszarów do poprawy, doskonalenie procesów i podnoszenie jakości opieki zdrowotnej.

English version
Badania ankietowe od 4 zł