Przykład realizacji badania rynku e-commerce

Cele badawcze

Przeprowadzenie badania rynku e-commerce zostało zlecone przez Klienta planującego założenie sklepu internetowego z ofertą zdrowej żywności. Chciał on dowiedzieć się, jak często konsumenci dokonują zakupów tego typu produktów drogą online, co ich do tego skłania oraz jakie są powody zniechęcające do korzystania z takiej możliwości. Zamawiający chciał także poznać oczekiwania klientów w zakresie Usex Experience (użyteczności) platformy zakupowej.

Realizacja

W celu uzyskania odpowiedzi na nurtujące Klienta pytania postanowiliśmy przeprowadzić w pierwszej kolejności badania UX kilku dostępnych na rynku sklepów online ze zdrową żywnością. Zamierzaliśmy prześledzić całościowy proces zakupowy. Uczestników testów poprosiliśmy o wyszukanie w Internecie sklepu z ekologiczną żywnością, odnalezienie interesujących ich produktów, dodanie ich do koszyka, a następnie podjęcie próby finalizacji transakcji. Zwróciliśmy się do nich zarazem z prośbą o komentowanie dokonywanych przez siebie czynności, co pozwoliło nam na późniejsze dokonanie analizy jakościowej. Posłużyliśmy się także urządzeniami rejestrującymi fiksacje na poszczególnych elementach stron docelowych (Eyetracking), a także kliknięcia w elementy (Clicktracking).

 

Po zakończeniu testów User Experience zrealizowaliśmy ankietowe badania opinii na ogólnopolskiej próbie badawczej zróżnicowanej ze względu na wiek, płeć oraz miejsce zamieszkania. Skierowaliśmy do badanych pytania dotyczące dotychczasowych zachowań w zakresie zaopatrywania się w żywność BIO, a także ewentualnego dokonywania zakupów w przyszłości. Respondenci podawali powody dla których korzystają lub nie korzystają z rozwiązań e-commerce oraz czynniki decydujące o wyborze konkretnego sklepu. Każdej cesze przypisywali określone wagi w skali 1-10.

Wyniki

Realizacja badania rynku e-commerce pozwoliła wykazać, iż 60% Polaków kupujących regularnie zdrową żywność korzysta z oferty sklepów internetowych. W największych stopniu skłaniają ich do tego niższe w porównaniu do sklepów stacjonarnych ceny produktów, wygoda, a także szeroki wybór różnego rodzaju żywności. Wybór konkretnej strony www. uzależniają poza tym od proponowanych rabatów, kosztów oraz opcji przesyłki, funkcji elektronicznych płatności, a także łatwości nawigacji na stronie.

 

Badani zwracali jednogłośnie uwagę na to, iż proces zakupowy w sklepie online powinien być maksymalnie uproszczony, tak aby ograniczyć do minimum czas procesu zakupowego. Natomiast respondenci nie korzystający z narzędzi e-commerce zwykle uzasadniają to brakiem możliwości zobaczenia produktów, wysoką ceną dostawy, a także obawą o świeżość żywności.

 

W trakcie testów UX uczestnicy zwracali zaś szczególną uwagę na obecność certyfikatów rolnictwa ekologicznego oraz grafik informujących o promocyjnych ofertach. Zdecydowana większość badanych (90%) poszukiwała sklepu internetowego w wyszukiwarce Google, wpisując najczęściej frazy „sklep ze zdrową żywnością” „żywność bio” oraz „ekologiczna żywność”.

English version
Badania ankietowe od 4 zł